نقش رایانه در زندگی امروزی
در جهت ارتقاء سطح علمی و دانش عمومی

آمار مطالب

کل مطالب : 257
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 19
باردید دیروز : 17
بازدید هفته : 234
بازدید ماه : 444
بازدید سال : 1167
بازدید کلی : 518848

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)


نویسنده : برات دشتی
تاریخ : سه شنبه 14 مهر 1394
نظرات

نقش رایانه در زندگی امروزی

در این بین نقش رایانه در دنیایی که می‌گوییم در حال تبدیل شدن به دنیای اطلاعاتی است، بسیار حائز اهمیت است. رایانه‌ها امکان برقراری ارتباط بین انسان‌ها و جوامع را بسیار ساده کردند. از طرف دیگر محاسباتی که می‌توانند این دستگاه‌ها برای پیشبرد اهداف بشری انجام دهند، آنها را به وسیله‌ای بسیار سودمند تبدیل کرده است.

به جرأت می‌توان گفت تمامی صنایعی که مردم در حال نان خوردن از آنها هستند، با کمک رایانه و نرم افزارهای رایانه‌ای رشد کردند و هنوز که هنوز است در حال رشد کردن هستند. هر نوع تولیدی که شما دور و بر خود مشاهده می‌کنید، غیر ممکن است که رایانه در آن نقشی نداشته باشد. در اصل دیگر زمان انجام کارها به صورت دستی تمام شده است. چون سرعت و کیفیت انجام کار به ما اجازۀ این را نمی‌دهد که از دستگاه‌هایی مثل رایانه استفاده نکنیم. پس باید آنها را بیاموزیم و بتوانیم با آنها کار کنیم و حتی آنها را توسعه دهیم. یعنی نقشی هر چند کوچک در این مسیر رو به رشد داشته باشیم.

اگر بخواهید دقیق‌تر به نقش رایانه در زندگی امروزی نگاه کنیم، بهتر است که یک نگاهی به اطراف خود بکنید. می‌بینید گوشی‌های تلفن همراه به یک وسیلۀ ضروری برای هر شخص تبدیل شدند. داشتن یک گوشی برای همه لازم است. خوب، این گوشی به نوعی یک رایانه به حساب می‌آید. البته بسته به نوع آن رایانه‌ای به مراتب کوچک‌تر و با قدرت پایین‌تر. حالا اگر به اهمیت آن با توجه به اندازۀ آن نگاه کنید، درخواهید یافت که رایانه چه قدر می‌تواند اهمیت داشته باشد.

رایانه آمد تا کارهای نشدنی را برای ما شدنی کند. دستگاه‌ها و تولیدات پیشرفته‌ای که در جهان ابداع می‌شوند همگی بی‌ربط با انواع و اقسام رایانه‌ها نیستند. رایانه‌هایی که پردازش‌های مختلفی را در کوتاه‌ترین زمان انجام داده و نتیجه را به ما بر می‌گردانند. حال این رایانه‌ها در حال تبدیل شدن به یک عضو از اعضاء خانوادۀ ما هستند.

 

رايانه ها و نقش آن در زندگي امروز ما

بسياري از دانشمندان قرن حاضر را عصر ارتباطات و اطلاعات مي نامند زيرا در اين روزگار فرضيه دهکده جهاني تحقق پيدا کرده است و ما بايد بدانيم که اهميت رايانه در زندگي ما انسانها پررنگ تر از هميشه شده است زيرا ما در زندگي روزانه خود با روش هاي مختلفي از اين تکنولوژي استفاده مي کنيم.رايانه تقريباً روي کارتمامي افراد جامعه تاثير گذاشته است.رايانه در مشاغل گوناگون و درتجارت نيز مورد استفاده قرار گرفته است. بررسي ابعاد ورود رسانه هاي ديجيتال به زندگي امروز فرصت ها و تهديد هاي متعددي را در تربيت صحيح نسل آينده به وجود مي آورد در اين گزارش قصد داريم با استفاده از نظرات دو تن از كارشناسان اين حوزه به بحث و بررسي در اين خصوص بپردازيم.

"رايانه ها امروز كاربرد هاي مختلفي در زندگي افراد دارند و تقريبا جايي از زندگي ما نيست كه خالي از اين عنصر باشد. رايانه ها امروز در صنعت در كاربردهاي عمومي و در زندگي شخصي ما نقش اساسي دارند و حتي خودرو و تلفن همراهي كه در دست ماست همه توسط رايانه هاي خاص خودش كنترل مي شود.اما رايانه هاي ديگري هم وجود دارند مثل لب تاب كه اينها تفاوت هايي با رايانه هاي صنعتي دارند".

رايانه تشكيل شده از سه قسمت اساسي است يك مغز پردازنده كه قسمت اصلي دستگاه را تشكيل مي دهد و در واقع وظيفه پردازش و به قول معروف تفكر كردن را بر عهده دارد.البته فكر كردن از نوع ماشيني آن بر روي ورودي‌ها و خروجي ها،به عبارت ديگر شما هر چيزي را كه بتوانيد توسط يك مبدل ورودي به صفر و يك تبديل كنيد مي توانيد به مغز رايانه بدهيد و رايانه مي تواند روي آن فكر كند و روش تحليل و پردازش انجام بدهد و به صورت يك صفر و يك به يك خروجي بدهد.حالا كافي است فقط در خروجي يك مبدلي داشته باشيم كه آن صفر و يك ها را به آنچه كه شما مي خواهيد تبديل كند.

در ماشين لباس شويي اين ورودي ها توسط كليدهاي ماشين لباسشويي انجام مي شود و شما به مغز ماشين لباسشويي دستور مي دهيد كه چكاري را مي خواهيد انجام دهيد و اين خروجي ها توسط گردش موتور ماشين تفسير مي شود".

الان در حال حاضر استفاده از رايانه هاي شخصي به يك استفاده ديگر تبديل شده به اين معنا كه خيلي از كارهاي روز مره ما و حتي فعاليت هاي بانكي ما هم از طريق كامپيوتر انجام مي شود وحذف آن از زندگي امروز غير ممكن است و رايانه در زندگي امروز فراتر از يك رسانه يك ابزار براي زندگي شده است و ما مجبوريم در زندگي از آن استفاده كنيم".

تصور دنياي بدون رايانه روز به روز سخت تر مي شود و امروز رايانه ها تاثير بسيار زيادي در پيشرفت علمي و دسترسي همگان به اطلاعات ايفا مي كنند. رايانه ها حتي معناي كلاسيك سواد را كه توانايي خواندن و نوشتن بود بي اعتبار مي كنند و توانايي استفاده از رايانه امروز به عنوان يكي از مولفه هاي اصلي سواد تلقي مي شود.اما رايانه ها با همان سرعتي كه به عنوان عنصر ضروري زندگي تبديل مي شوند به صورت منبعي براي گسترش فعاليت خلافكاري هم درآمده اند.در اين زمينه كودكان و نوجوانان بيشتر از هم در معرض آسيب قرار دارند.امروزه يكي از وظايف عمده والدين تامين همه جانبه سلامت روحي فرزندان و هدايت فرزندان در استفاده صحيح از رايانه است.

موفقيت هر چه بيشتر والدين در اين زمينه هم مستلزم درك بيشتر والدين از رايانه و آگاهي و آشنايي آنها با رايانه هاست.بيشترين دليل براي نگراني در اين زمينه اين است كه بسياري از والدين خودشان در اين زمينه روش استفاده از رايانه را نمي دانند. اين موضوع در كشور ما ابعاد گسترده اي دارد و همين ناآگاهي باعث مي شود كه والدين از خطراتي كه رايانه در منزلشان وارد مي كند آگاهي نداشته باشند و البته فرصت هايي كه استفاده صحيح از رايانه كه در منزل ايجاد مي شود را نشناسند.

در اين خصوص نظر دكتر ابراهيمي مقدم روانشناس و استاد دانشگاه را جويا مي شويم و از ايشان 
مي پرسيم که نظر جناب‌عالي درباره نقش          خانواده ها در شرايط امروز که رايانه ها و  دستگاه هاي ديجيتال در زندگي کودکان و نوجوانان هم نفوذ کرده چيست و چگونه مي توانندآسيب هاي آن را به حداقل برسانند؟

بحث رايانه و كامپيوتر بسيار مهم است و افرادي كه الان كاربر رايانه هستند و با اين ابزار بسيار سركار دارند اكثرا شروع كارشان با همين بازي هاي رايانه اي بوده و به همين خاطر تعداد زيادي اكه الان در تيررس اين قضيه قرار مي گيرند عمدتا نوجوانها و كودكان هستندو اين قضيه بسيار مهم است زيرا كه در اين سن شخصيت افراد هنوز شكل نگرفته است و همين بازيهاي رايانه اي شخصيت كودكان را تغيير 
مي دهد و ممكن است كه يك روحيه پرخاشگري را براي فرد ايجاد كند و افرادي كه كاربر محسوب مي شوند در كنار اطلاعات مهم ممكن است كه اطلاعات غير مفيد را هم دريافت كنند وگاهي اين در اختيار و كنترل خود فرد نيست و اين مي تواند روي فرد تاثير بد بگذارد و گاهي افرادي كه معمولا با رايانه و دنياي اينترنت كار مي كنند از جمع گرايي به جمع گريزي تغيير رفتار مي دهند و خودشان را با همان رايانه سرگرم مي کنند.

جداي از مشكلات جسمي و انگشت و شنوايي و بيماري جديد كه الان با نام بيماري سايبر فوبيا شناخته شده اين بيماري كه يك بيماري جديد رواني است تنش و مشكلات بي شماري مثل مشكلات قلبي، معده و روده را ايجاد مي كند.اما بايد گفت اين رايانه اگر در كنترل فرد باشد مي تواند موفقيت آميز هم باشد.

به عنوان مثال فردي كه مي خواهد يك مين را خنثي كند اگر اين فن را روي رايانه ياد بگيرد بسيار موفق خواهد بود يا فردي كه قصد دارد خلباني را ياد بگيرد اگر اين آموزش را از طريق رايانه ياد بگيرد مي تواند به مرز مهارت برسد آن وقت روي يك هواپيماي واقعي كار كند بسيار موفق تر خواهد بود و يا ما در زمان خيلي كوتاه مي توانيم از نتايج تحقيقات و پروژه بزرگ دنيا باخبر شويم و اين از محسنات رايانه است.براي استفاده درست از رايانه نياز است كه والدين نظارت درست بر كودكان داشته باشند".

به هر حال كنترل كودكان و نوجوانان در استفاده از رايانه زياد هم ساده نيست در اين شرايط ممكن است كه ممنوعيت از استفاده از رايانه باعث بدتر شدن اوضاع شود در اين مواقع بايد چه كرد؟ دكتر ابراهيمي مقدم روانشناس و استاد دانشگاه در اين باره مي گويد:"همان‌طور كه استفاده از كامپيوتر مي تواند رفتارهاي غير اخلاقي را پرورش بدهد مي تواند تاثيرات مثبت مثل افزايش علم و دانش و حتي در بعضي مواقع بالا بردن سطح اعتماد به نفس را هم موجب شود.اينجاست كه در حقيقت يك كنترل دقيق از سمت خانواده بايد اتقاق بيفتد".وي در رابطه با اينکه اين كاركردها چگونه بايد باشد مي گويد:"اولا سعي كنند كه كامپيوتر را در يك جاي نسبتا عمومي بگذارند مثل اتاق نشيمن و در يك اتاق شخصي نباشد.

دوم :ما در بعضي مواقع شاهد هستيم كه والدين در اين علم عقب هستند و بايد آموزش ببينند تا بدانند چه اتفاقي مي افتد و بلد باشند كه حتي فرزندان و كارهايي كه از طريق اينترنت صورت مي گيرد را چك كنند.

سوم :بحث زمان بندي كردن بسيار مهم است به عنوان مثل تصور كنيد يك ورزشكار اگر فقط در خصوص عضله اي كردن مثلا دست چپش اقدام كند چقدر زشت و نازيباست. ورزشكار نبايد فقط يكي از عضلات را پرورش دهد او بايد همه عضلات را رشد بدهد تا اندامي زيبا داشته باشه و فرزندان هم بايد در همه زمينه ها رشد كنند مثل كلاس ورزش اخلاق و قرآن و در چند بعد رشد كنند.

چهارم: وقتي بگذاريم كه با فرزندانمان بحث و گفتگو داشته باشيم حتي در ارتباط با يك بازي كامپيوتر در مورد يك نمايش اينها مي تواند باعث شود كه ذهن فرزندان آماده شود.

پنجم: بعد مانوس كردن كودك با كتاب. اگر اين اتفاق بيفتد ذهن فرزند پرورش پيدا مي كند و برنامه سازان نمي توانند هر چه كه خواستند بنويسند و به ذهن فرزند ما تزريق كنند".


تعداد بازدید از این مطلب: 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


من از دار المومنین ،دارالولایه سیستانم شهر دوستداران اهل بیت (ع) آنجا که شور و شوق بود، صداقت و مردانگی را چار می زدند ،شهر دوستی بود و شجاعت ،شهر زادگاه رستم نام آورترین چهرهٔ اسطوره‌ای در شاهنامه ی فردوسی و به تبع آن برترین چهرهٔ اسطوره‌ای ادبیات فارسی (فردوسی )، سرزمین یعقوب لیث صفاری کسی که ایران را از یوغ اعراب رهانید.من سیستانی ام و آرمانم آبادانی فرهنگ و تاریخ سیستان،بیایید تا رستمانه سیستان را آباد کنیم. سیستانیم ، سیستان همه دلخوشی های من است.دارای تحصیلات عالی در رشته مدیریت برنامه ریزی آموزشی ،از خدمتگزاران مردم در آموزش عالی و دارای سوابق خدمتی در آموزش و پرورش می باشم، سعی دارم از طریق دنیای مجازی اطلاعات لازم در این زمینه را به نظر دوستداران برسانم امید است دوستان در هر چه پر بار شدن این سایت مرا همراهی نمایند .منتظر نقطه نظرات سازنده شما هستم. در كوچه تنهایی تو را می خوانم از پشت پنجره های بسته تو را می خوانم هنگامی كه قاصدك می آید با او نام تو را فریاد می زنم با شاپركها در آسمان آبی هم صدا می شوم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود